Παρασκευή 9 Ιουνίου 2023

Τελική Έκθεση Αξιολόγησης

 Ετήσια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2022-2023)


Σχολική Μονάδα: ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΡΥΣΟΧΩΡΙΟΥ 

Σχολικό Έτος: 2022 - 2023

Ημερομηνία Εξαγωγής: 07/06/2023

Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου. Το Δημοτικό Σχολείο Χρυσοχωρίου παρουσιάζει αρκετές και σημαντικές ιδιαιτερότητες σχετικά με το δυναμικό του .

Εγγεγραμμένοι : 108 μαθητές/τριες.

Από αυτούς/ές:

Έλληνες : 95 (εκ των οποίων 67 Ρομά) μαθητές/τριες

Αλλοδαποί: 13 μαθητές/τριες

Η σχολική χρονιά ξεκίνησε με όλους τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, εκτός από μία (Δ΄ τάξη ) που στελεχώθηκε αρχές Οκτωβρίου . Οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων των Αγγλικών, των Γερμανικών, της Μουσικής, της Πληροφορικής και της Φυσικής Αγωγής στελέχωσαν το σχολείο από την αρχή της χρονιάς . Εξαίρεση αποτελούν οι εκπαιδευτικοί του ΤΥ που ανέλαβαν υπηρεσία στο σχολείο μας αρχές Οκτώβρη, όπως και η κοινωνική λειτουργός, η δασκάλα Θεατρικής Αγωγής καθώς και η δεύτερη εκπαιδευτικός Αγγλικής Γλώσσας. Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην ομαλή λειτουργία των μικρών τάξεων με αποτέλεσμα οι μαθητές των Ε΄ και Στ΄ τάξεων να φοιτούν λίγες ώρες στο ΤΥ. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με το ότι τα προηγούμενα δύο χρόνια τα παιδιά Ρομά δε συμμετείχαν στην εξ αποστάσεως λόγω έλλειψης σύνδεσης ή μέσου σύνδεσης στο διαδίκτυο αποτέλεσε ορισμένες φορές ανασταλτικό παράγοντα στις προγραμματισμένες δράσεις. Η κατάσταση βελτιώθηκε σταδιακά και επιτεύχθηκε η στοχοθεσία σχετικά με την προγραμματισμένη Αξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Για να δώσουμε σε όλους τους/τις μαθητές/τριες ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση είναι απαραίτητο σχολεία σαν το δικό μας να στελεχώνονται εξ αρχής με το απαιτούμενο προσωπικό. Το έργο των εκπαιδευτικών των ΤΥ ΖΕΠ Ι & ΙΙ αλλά και της κοινωνικής λειτουργού σε ένα σχολείο όπως του Χρυσοχωρίου δεν είναι επικουρικό αλλά ουσιαστικό.

Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία

Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση

(Αξιολόγηση: 4)

Μέσα από το σχέδιο δράσης «Συμμετέχουμε ενεργά με βλέμμα θετικό στις δράσεις του σχολείου μας» και με τη συμμετοχή όλων των μαθητών/τριών του σχολείου δημιουργήθηκε σχολική εφημερίδα που πήρε το συμβολικό όνομα "Πολύχρωμο σχολείο". Όλοι οι μαθητές του σχολείου συμμετείχαν στη δημιουργία της εφημερίδας. Ακολούθησαν ως το τέλος της σχολικής χρονιάς άλλα τρία τεύχη. Οι μαθητές όλων των τάξεων συνεργάστηκαν για την επίτευξη αυτού του στόχου. Βρήκαν οι ίδιοι τις πληροφορίες για τα άρθρα που τους ζητήθηκε να γράψουν και με τη βοήθεια και την καθοδήγηση των δασκάλων τους έφεραν σε πέρας την αποστολή τους. Αποφασίσθηκε να δοθεί έμφαση στον ιδιαίτερο πολιτισμό και κουλτούρα της κάθε πληθυσμιακής ομάδας της περιοχής μας. Καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς ομάδες παδιών πήραν συνεντεύξεις , τις οποίες ανέβαζαν σε ένα κοινό padlet και στο οποίο είχαν πρόσβαση όλοι οι μαθητές του σχολείου. Επίσης διοργανώθηκε χριστουγεννιάτικο bazaar το οποίο πραγματοποιήθηκε αρχές Δεκέμβρη. Στόχος ήταν να μπουν τα παιδιά στο κλίμα των γιορτών με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αλλά και να συνεργαστούν, να αλληλεπιδράσουν και να αναλάβουν πρωτοβουλίες. Ύστερα από συζήτηση με τους δασκάλους τους αποφασίστηκε να δημιουργηθούν χριστουγεννιάτικες κατασκευές από τα παιδιά τις οποίες η κοινωνία του σχολείου θα έπρεπε να αγοράσει έναντι ενός συμβολικού ποσού και τα έσοδα που συγκεντρώθηκαν χρησιμοποιήθηκαν για ανάγκες τις σχολικής μονάδας. Το σημαντικό είναι ότι οι μαθητές/τριες ανέλαβαν πρωτοβουλίες, συνεργάσθηκαν, δημιούργησαν, αισθάνθηκαν την ανάγκη να προσφέρουν στον συνάνθρωπο. Προγραμματίστηκε και πραγματοποιήθηκε (μέσα στο δεύτερο τρίμηνο) επίσκεψη ανά τάξη και σε διαφορετικές μέρες στο λαογραφικό μουσείο του χωριού. Κάθε εκπαιδευτικός προετοίμασε από πριν τους μαθητές του για αυτή την επίσκεψη με σχετικό πρόγραμμα μουσειακής εκπαίδευσης. Επίσης προγραμματίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν διδακτικές επισκέψεις σε μουσεία της ευρύτερης περιοχής μας (αρχαιολογικό και ναυτικό μουσείο Καβάλας και ο αρχαιολογικός χώρος Φιλίππων). Σκοπός ήταν να έρθουν οι μαθητές/τριες σε επαφή με την πολιτισμική τους κληρονομιά και να γνωρίσουν τη σημασία του παρελθόντος για τη δημιουργία του μέλλοντος. Το τελευταίο τρίμηνο της σχολικής χρονιάς σχεδιάστηκε και πραγματοποιήθηκε προσπάθεια βελτίωσης του αύλιου χώρου του σχολείου. Με τη συμμετοχή όλων των τάξεων έγινε καθαρισμός της αυλής, περιποίηση των παρτεριών και του χώρου και ακολούθησε δεντροφύτευση κατά μήκος του φράχτη του σχολείου, καθώς και θάμνων και λουλουδιών. Κάθε τάξη ήταν υπεύθυνη για ένα μέρος της αυλής. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές/τριες αισθάνονται υπευθυνότητα και είναι σε εγρήγορση ώστε να πετύχουν τον απώτερο στόχο που είναι η προστασία του περιβάλλοντος. Μέσα από τις παραπάνω δράσεις επιτεύχθηκαν οι στόχοι «συμπερίληψη μαθητών/τριών με διαφορετική κουλτούρα και κοινωνικό υπόβαθρο», «ενσυναίσθηση» και «καλλιέργεια κλίματος επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ μαθητών/τριών». Έχουν αποθηκευτεί σε ηλεκτρονική μορφή οι παραπάνω δράσεις και «στιγμιότυπα» αυτών.


Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών

(Αξιολόγηση: 4)

Η συμμετοχή στην έκδοση σχολικής εφημερίδας και το ότι ζητήθηκε από τους/τις μαθητές/τριες να προτείνουν κάτι από την κουλτούρα τους, αθλητικές δραστηριότητες όπως η συμμετοχή στο εθνικό πρόγραμμα «Ολυμπιακή εβδομάδα», η συμμετοχή του σχολείου μας στο επίσης εθνικό πρόγραμμα «Μουσείο σχολικής ζωής» καθώς και οι διδακτικές επισκέψεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, όπως και οι βιωματικές δράσεις που πραγματοποιήθηκαν (γαϊτανάκι, κύκλος των φίλων, δραματοποιήσεις), συμμετοχή σε περιβαλλοντικά προγράμματα , παιχνίδια ρόλων είναι δράσεις που πραγματοποιήθηκαν και εξυπηρετούσαν την επίτευξη των στόχων «συμπερίληψη μαθητών/τριών με διαφορετική κουλτούρα και κοινωνικό υπόβαθρο», «καλλιέργεια κλίματος συνεργασίας μεταξύ μαθητών/τριών», «αύξηση συμμετοχής σε περιβαλλοντικά προγράμματα» και «ανάπτυξη υπευθυνότητας, ενσυναίσθησης κι ευγενικής συμπεριφοράς» που είχαν τεθεί στην αρχή της σχολικής χρονιάς.


Θετικά σημεία

Οργανώθηκε και πραγματοποιήθηκε σχέδιο δράσης «Όλοι μαζί στη σχολική ζωή» όπου αναδεικνύονται τα διαφορετικά ήθη και έθιμα. Παράδειγμα στη σχολική εφημερίδα οι μαθητές Ρομά του σχολείου, καθώς και οι μαθητές που κατάγονται από Βουλγαρία και Αλβανία συμμετείχαν γράφοντας πώς γιορτάζουν τον καινούριο χρόνο και συνταγές μαγειρικής του τόπου καταγωγής τους (Δεκέμβριος 2022-). Οργανώθηκαν σε ομάδες και πήραν συνεντεύξεις από πρόσωπα του οικείου περιβάλλοντος. Συγκέντρωσαν και αποδελτίωσαν τις πληροφορίες και κατέληξαν σε συμπεράσματα. Το αναμενόμενο αποτέλεσμα αυτής της δράσης είναι να κατανοήσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες πόσο κοντά είναι οι διάφοροι πολιτισμοί και ότι τα στοιχεία που μας ενώνουν είναι περισσότερα από αυτά που μας χωρίζουν. Καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς πραγματοποιήθηκαν δράσεις και εντός της σχολικής τάξης (εργαστήρια δεξιοτήτων) και στον αύλιο χώρου του σχολείου (γαϊτανάκι, ο τυφλός και ο μουγκός, το ουράνιο τόξο, η ασπίδα των συναισθημάτων, χαρτί στην πλάτη, ο κύκλος των φίλων, το συμβόλαιο της τάξης) που προάγουν τη συνεργασία και οδηγούν στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Τα παιδιά κατανοούν ότι μπορούν όλοι να προσφέρουν σε ένα έργο. Όλοι είναι χρήσιμοι και απαραίτητοι στη σχολική ζωή. Συνεργάστηκαν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές του σχολείου για την υλοποίηση των σχεδίων δράσεων. Οι σχέσεις των μαθητών μεταξύ τους βελτιώθηκαν κάτι που αποδεικνύεται κι από το ημερολόγιο σχολικής ζωής στο οποίο καταγράφονται τα περιστατικά σχολικής βίας.

Σημεία προς βελτίωση

Το αρχικό σχέδιο δράσης εμπλουτίστηκε από βιωματικές δραστηριότητες που στόχο είχαν τη συμπερίληψη, την αποδοχή και τον αμοιβαίο διαπολιτισμικό σεβασμό του κοινωνικού ψηφιδωτού του σχολείου μας. Πραγματοποιήθηκαν δράσεις που απαιτούσαν τη συνεργασία και επικοινωνία των μαθητών, την ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης και την ανάληψη πρωτοβουλιών. Οι περιβαλλοντικές και πολιτισμικές δράσεις του σχολείου που αναπτύχθηκαν στον άξονα «Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση» συνέβαλαν αποτελεσματικά στη συμπερίληψη, την ενσυναίσθηση, την αποδοχή και στη μείωση των εντάσεων στις σχέσεις των μαθητών. Απαραίτητο θεωρείται να συνεχιστούν οι συγκεκριμένες δράσεις και τη νέα σχολική χρονιά έτσι ώστε να υπάρξει σταθερή πρόοδος και βελτίωση όσον αφορά τα συγκεκριμένα θέματα και τις σχέσεις των μαθητών/τριών μεταξύ τους.


Γ. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Λειτουργία Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία

Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν: 2

Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις:

1. Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση

2. Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών


Βαθμός επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί

4 = Πλήρως

Σημαντικότερα αποτελέσματα των Δράσεων

Το κλίμα συνεργασίας κι αρμονίας μεταξύ των μαθητών/τριών (ιδιαίτερα σημαντικό σε ένα σχολείο όπως το δικό μας) καθώς και η ευαισθητοποίηση τους σε περιβαλλοντικά και πολιτιστικά θέματα.

Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν

Δυσκολίες ως προς την πραγματοποίηση των δράσεων δεν παρουσιάστηκαν. Συγκρούσεις μεταξύ των μαθητών/τριών αντιμετωπίστηκαν και σταδιακά παρατηρήθηκε βελτίωση στις σχέσεις των παιδιών. Η συνεργασία των εκπαιδευτικών, οι ξεκάθαροι στόχοι, ο προγραμματισμός, η αποδοχή του πόσο σημαντικό είναι να μάθουν τα παιδιά να επικοινωνούν και να συνεργάζονται αποδεχόμενοι τον διπλανό τους από όποια πολιτισμική ομάδα κι αν προέρχεται, συντέλεσε στην επίτευξη του παρόντος σχεδίου δράσης.

Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις

Άξονας: Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση

Συμμετοχή σε επιμορφωτικές δράσεις και ενημερώσεις σε τομείς και θέματα που άπτονται των πολιτιστικών και περιβαλλοντικών προγραμμάτων. Επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών σε θέματα που αφορούν τη συμπερίληψη, τον σχολικό εκφοβισμό, τη διαφοροποιημένη διδασκαλία, τα νέα προγράμματα σπουδών και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση.

Άξονας: Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών

Επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών πάνω σε θέματα που αφορούν την ψυχολογία του παιδιού και του εφήβου, την ευαισθητοποίηση σε θέματα ειδικής αγωγής, ρατσισμού και διαφορετικότητας, σχολικού εκφοβισμού και συμπεριληπτικής διδασκαλίας.