Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Δημοτικού Σχολείου Χρυσοχωρίου Σχ. Έτους 2024-25
2
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΡΥΣΟΧΩΡΙΟΥ
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
8/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Χρυσοχωρίου Δ/νση A΄/θμιας Καβάλας΄/θμιας Καβάλας
Κωδικός Σχολείου (ΥΠAIΘΑ)AIΘΑ)ΘΑ) 9210063
ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Έδρα του Σχολείου (διεύθυνση) ΧΡΥΣΟΧΩΡΙ - ΔΗΜΟΥ-ΝΕΣΤΟΥ
Τηλέφωνο 2591061236 Fax 2591061236
e-mail mail@dim-chrys.kav.sch.gr
Ιστοσελίδα
http://dim chryohoriou .blogspot.com/
Διευθύντρια Σχολικής Μονάδας
ΓΕΝΝΗΣΑΡΙΩΤΟΥ ΔΕΣΠAIΘΑ)ΟΙΝΑ
Αναπληρωτής Δ/ντής
ΑΞΙΜΙΩΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων
ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ
3
Περιεχόμενα
Α. Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού………………………………………………….4
Β. Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας…………………………………………………………4
Γ. Όραμα…………………………………………………………………………………………….4
1. Προσέλευση - παραμονή στο σχολείο και αποχώρηση από αυτό………………………………..5
1.1 Πρωινή προσέλευση……………………………………………………………………..5
1.2 Αργοπορημένη πρωινή προσέλευση……………………………………………………...5
1.3 Διάλειμμα………………………………………………………………………….…….6
1.4 Αποχώρηση μαθητών/μαθητριών…………………………………………………….….6
1.5 Αποχώρηση σε περιπτώσεις δυσμενών συνθηκών……………………………………….7
1.6 Πρόωρη αποχώρηση μαθητών…………………………………………………………..7
2. Συμπεριφορά μαθητών/τριών - Παιδαγωγικός έλεγχος…………………………………………..8
3. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού…………………………………………..9
4. Σχολικές Εκδηλώσεις - Δραστηριότητες……………………………………………………..…...9
5. Συνεργασία Σχολείου - Οικογένειας - Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων.…………………………10
6. Ποιότητα του σχολικού χώρου – Ασφάλεια Μαθητών...................……………………………..13
7. Ανατροφοδότηση - προτάσεις βελτίωσης………………………………………………………..13
4
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας
Α. Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Δημοτικού Σχολείου Χρυσοχωρίου συντάχθηκε βάσει της αρ. πρωτ. 109697/ΓΔ4/24-09 2024 Υπουργικής Απόφασης (ΑΔΑ: ΨΚΤΣ46ΝΚΠAIΘΑ)Δ-11Φ)- ΦΕΚΒ΄ 5387/26-09-2024) με θέμα: «Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας σχολικών μονάδων Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης και της Εγκυκλίου 99724/Δ1/Δ1/2024 [6-9-2024] με θέμα: «Λειτουργία Δημοτικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2024-2025», ύστερα από εισήγηση της Διευθύντριας του Σχολείου, εγκρίθηκε από το Σχολικό Συμβούλιο βάσει της Πράξης υπ’ αριθμ. 2η /4-10-2024. Έχει εγκριθεί από τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης κα. Βουλγαρίδου Όλγα, που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου μας, καθώς και από τη Διευθύντρια Εκπαίδευσης κα. Γαϊτανίδου Αθανασία.
Επιδιώκει να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να
πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται
καλύτερα οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, άλλο
επιστημονικό προσωπικό, βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες). Ο Κανονισμός βασίζεται σε
όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και
ιδιωτικών Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις
ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Σχολείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και
ευρύτερης κοινότητας. Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους
κοινοποιείται σε όλους του γονείς/κηδεμόνες στην πρώτη παιδαγωγική συνάντηση της σχολικής
χρονιάς και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στον ιστότοπο του Σχολείου μας. Μια
συνοπτική μορφή του συζητείται διεξοδικά με όλους τους/τις μαθητές/μαθήτριες του Σχολείου. Η
ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής μας
κοινότητας: της διεύθυνσης του Σχολείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού,
των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων. Ο Κανονισμός επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά
διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών
της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να
ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς,
αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.
Β. Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας
Το 8/θέσιο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Νέας Χρυσοχωρίου είναι ένα πολυπολιτισμικό σχολείο με
μαθητές με ποικίλο πολιτισμικό υπόβαθρο, κατά πλειοψηφία παιδιά Ρομά (60 μαθητές/τριες),
παιδιά οικονομικών μεταναστών από την Αλβανία και Βουλγαρία (10 μαθητές/τριες) και παιδιά
ελληνικής καταγωγής (15 μαθητές/τριες). Το διαφορετικό προσωπικό και πολιτισμικό κεφάλαιο, η
προηγούμενη φοίτηση σε άλλο εκπαιδευτικό σύστημα, το διαφορετικό μορφωτικό επίπεδο, η
μεγάλη απόκλιση στο επίπεδο ελληνομάθειας, οι επιμέρους διαμορφωμένες κοινωνικές ομάδες και
μεταξύ τους σχέσεις συνιστούν μία πολύμορφη και ιδιαίτερη σχολική κοινότητα μέσα στην οποία
το σχολείο καλείται να φέρει εις πέρας τον σκοπό του που είναι η όσο το δυνατόν πληρέστερη
εκπαίδευση, καθώς και η ισορροπημένη και ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας όλων των
μαθητών/τριών σε γνωστικό, συναισθηματικό και ψυχοκινητικό επίπεδο.
Γ. Όραμα
Το όραμα της σχολικής μονάδας είναι η οργάνωση και λειτουργία ενός σύγχρονου, δημοκρατικού,
συμπεριληπτικού, ανοιχτού σχολείου που κατέχει σημαντικό ρόλο στα εκπαιδευτικά δρώμενα και
στο κοινωνικό σύνολο. Η βιωματική και μαθητοκεντρική μάθηση, η εφαρμογή καινοτόμων
διδακτικών προσεγγίσεων, η ευρωπαϊκή δράση, η καλλιέργεια της ενεργής πολιτειότητας, η
ενθάρρυνση και η δημιουργία ευκαιριών για τη συμμετοχή των μαθητών/τριών σε δημιουργικές-
καινοτόμες εκπαιδευτικές διαδικασίες, η αξιοποίηση του προσωπικού και πολιτισμικού κεφαλαίου
του κάθε παιδιού κ.λπ. σε ένα πολυπολιτισμικό πλαίσιο αποτελούν διαρκείς επιδιώξεις μας με
απώτερο στόχο την αρμονική συνύπαρξη εκπαιδευτικών-μαθητών-γονέων/κηδεμόνων, την
κατάκτηση των στόχων των επιμέρους διδακτικών αντικειμένων, την ανάπτυξη των
ικανοτήτων & δεξιοτήτων των μαθητών/τριών, την παροχή κινήτρων και τη διαμόρφωση θετικών
στάσεων συμπεριφοράς.
5
1. Προσέλευση - παραμονή στο σχολείο και αποχώρηση από αυτό.
1.1 Πρωινή προσέλευση
Η ώρα προσέλευσης των μαθητών/τριών είναι 08:00 π.μ. έως 08:15 π.μ.. Ο/Η εκπαιδευτικός
εφημερίας υποδέχεται τους/τις μαθητές/τριες στον αύλειο χώρο του σχολείου και απομακρύνει
κάθε άλλον έξω από τον σχολικό χώρο, αφού σύμφωνα με τον νόμο κατά τη διάρκεια του χρόνου
προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν επιτρέπεται να παρευρίσκεται στον χώρο του σχολείου
χωρίς άδεια από τη Δ/νση του Σχολείου κανένας άλλος εκτός από τους μαθητές και τους
εκπαιδευτικούς. Κάθε τρίτος που θα ήθελε να μιλήσει στη Δ/νση του σχολείου ή στους εκπ/κούς ή
να ζητήσει κάποια βεβαίωση κ.λπ. θα πρέπει να γνωρίζει ότι για λόγους ασφάλειας των
μαθητών/τριών και για λόγους εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας δεν μπορεί να
περιμένει είτε στον αύλειο χώρο είτε εντός του σχολικού κτιρίου. Θα πρέπει πρώτα να
επικοινωνήσει τηλεφωνικά με το σχολείο, για να κανονιστεί ο χρόνος που θα έρθει για τη
διεκπεραίωση της υπόθεσής του. Ο/η εφημερεύον/ουσα εκπ/κός μεριμνά για το έγκαιρο χτύπημα
του κουδουνιού και κλείνει την κεντρική είσοδο της αυλής μετά το ηχητικό σήμα (κουδούνι). Με
το χτύπημα του κουδουνιού οι μαθητές/τριες υπό τις οδηγίες του εφημερεύοντα, δίχως αργοπορίες
και με ησυχία, συγκεντρώνονται στο σημείο όπου τελείται η πρωινή προσευχή. Οι μαθητές/τριες
που έχουν απαλλαγή από την προσευχή παρακολουθούν την προσευχή χωρίς να ενοχλούν
σεβόμενοι το δικαίωμα των υπολοίπων στην ορθόδοξη χριστιανική πίστη. Στην προσευχή
παρίστανται και όλοι οι παρόντες εκπ/κοί της σχολικής μονάδας. Μετά το τέλος της προσευχής, αν
κριθεί απαραίτητο, γίνονται ανακοινώσεις από τη Δ/νση του Σχολείου στους/στις μαθητές/τριες, τις
οποίες οι μαθητές/τριες οφείλουν να ακούν με ιδιαίτερη προσοχή. Με τη λήξη της προσευχής και
με ευθύνη του/της εφημερεύοντα/ουσας εκπ/κού κλειδώνεται η είσοδος της αυλής. Έπειτα οι
μαθητές/τριες εισέρχονται με τάξη στις αίθουσες διδασκαλίας. Την ευθύνη για την ασφαλή είσοδο
των μαθητών στην αίθουσα διδασκαλίας έχει ο/η εκπ/κός που διδάσκει την 1η ώρα στη
συγκεκριμένη τάξη, ο/η οποίος/α επιβλέπει την είσοδο των μαθητών/τριών και εισέρχεται
τελευταίος/α στην τάξη.
1.2 Αργοπορημένη πρωινή προσέλευση
Η καθυστερημένη προσέλευση δημιουργεί άγχος στους μαθητές/τριες, αποσυντονίζει την ομαλή
λειτουργία του σχολείου και δυσχεραίνει την εφαρμογή του προγράμματος. Παράλληλα η τήρηση
του ωραρίου αποτελεί βασική αρχή διαπαιδαγώγησης και συμβάλλει στη δημιουργία αρχών που
συνδέονται με τη συνέπεια στη συμφωνία κανόνων, την υπευθυνότητα και τον σεβασμό προς τους
άλλους. Σε περίπτωση αργοπορημένης προσέλευσης των μαθητών/τριών, αυτοί/αυτές εισέρχονται
στο σχολείο κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας των γονέων/κηδεμόνων με τη διεύθυνση του
σχολείου. Κάτι τέτοιο όμως διαταράσσει τόσο τη λειτουργία της τάξης όσο και την εύρυθμη
λειτουργία της σχολικής μονάδας (διακόπτεται το μάθημα, ο/η μαθητής/τρια που αργοπορεί χάνει
σημαντικές ανακοινώσεις που γίνονται στη γραμμή από τη Δ/νση του Σχολείου κ.λπ.) γι αυτό θα
πρέπει να αποφεύγεται με την ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων. Αν παρόλα αυτά παρατηρηθούν
περιπτώσεις μη έγκαιρης προσέλευσης μαθητών/τριών, ο/η εκπ/κός της τάξης ενημερώνει τους
γονείς μέσω του myschool και αντιμετωπίζει την περίπτωση παιδαγωγικά σε συνεργασία με τους
γονείς. Οι μαθητές/τριες που αργοπορούν θα πρέπει να φροντίσουν η είσοδός τους στη σχολική
μονάδα να διαταράξει όσο το δυνατόν λιγότερο την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και της
τάξης τους. Οι γονείς οφείλουν να συνεργαστούν και να επιλύσουν το θέμα. Αν την 1η ώρα στην
τάξη διδάσκει άλλος/η εκπ/κός, αυτός/ή οφείλει να ενημερώσει τον/την εκπαιδευτικό της τάξης για
να επιληφθεί του θέματος. Αν το θέμα δεν λυθεί και παρατηρείται συστηματική και αδικαιολόγητη
αργοπορημένη προσέλευση μαθητή/τριας ή ομάδας μαθητών/τριών, ενημερώνεται η Δ/νση του
Σχολείου από τον/την εκπ/κό της τάξης, καταγράφεται το γεγονός στο ΗΣΖ και ακολουθείται η
ανάλογη διαδικασία που περιγράφεται σε άλλο πεδίο του παρόντος κανονισμού. Σε εξαιρετικές
περιπτώσεις που η αργοπορημένη προσέλευση οφείλεται σε ανυπέρβλητους οικογενειακούς
λόγους, ο γονέας/κηδεμόνας οφείλει να ενημερώσει έγκαιρα τον/την εκπαιδευτικό της τάξης ή το
σχολείο για να αποφευχθεί η παραπάνω διαδικασία και να διευθετηθεί η είσοδος του μαθητή/τριας
στο σχολείο χωρίς να διαταραχθεί η εύρυθμη λειτουργία του.
1.3 Διάλειμμα
6
● Ο/Η εκπαιδευτικός εφημερίας βγαίνει πρώτος μαζί με την τάξη του και χτυπάει το κουδούνι
για να βγουν και οι υπόλοιποι. Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες
βγαίνουν στο προαύλιο. Με την ολοκλήρωση κάθε διδακτικής ώρας, ο/η εκπαιδευτικός
εξέρχεται τελευταίος/τελευταία. Δεν επιτρέπεται η παραμονή των μαθητών και των
μαθητριών στις αίθουσες ή στους διαδρόμους του σχολείου ούτε η είσοδος σε αυτό, παρά
μόνο για πολύ σοβαρό λόγο. Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από τους/τις
εκπαιδευτικούς οι προκαθορισμένοι χώροι παραμονής των μαθητών και μαθητριών.
● Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων αλλά και χρόνος
ικανοποίησης βιολογικών αναγκών (φαγητό, νερό, πλύσιμο χεριών). Τα παιδιά παίζουν
αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους
εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο ή προσπαθούν να λύσουν τις
διαφορές τους με διάλογο και χωρίς τη χρήση οποιασδήποτε μορφής βίας (λεκτικής,
σωματικής κ.λπ.) και αν παρατηρήσουν κάποιο τέτοιο φαινόμενο, οφείλουν να
ενημερώσουν άμεσα τον/την εφημερεύοντα/ουσα εκπαιδευτικό. Χρήση αθλητικού υλικού
γίνεται μόνο κατόπιν σχετικής απόφασης του Συλλόγου Διδασκόντων και για
συγκεκριμένους παιδαγωγικούς σκοπούς.
● Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να
παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου
από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου. Εάν επιθυμεί να δώσει φαγητό στο παιδί του
παραδίδεται αυτό από τον γονέα/ κηδεμόνα σε εφημερεύοντα εκπαιδευτικό του σχολείου.
● Ο/Η εκπαιδευτικός εφημερίας μεριμνά για το έγκαιρο χτύπημα του κουδουνιού. Μόλις
χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα οι μαθητές/μαθήτριες προσέρχονται στους
προκαθορισμένους χώρους συγκέντρωσης για κάθε τάξη και εισέρχονται με τάξη στο
σχολικό κτίριο υπό την επίβλεψη του εφημερεύοντα. Από την είσοδο του σχολικού κτιρίου
παραλαμβάνονται από τον/την εκπ/κό που διδάσκει εκείνη την ώρα. Αν ο/η εκπαιδευτικός
εφημερίας έχει μάθημα εκείνη την ώρα, μπαίνει τελευταίος/α στο κτίριο μαζί με την τάξη
του. Οι εκπ/κοί που διδάσκουν στις εξωτερικές αίθουσες οφείλουν να είναι έγκαιρα (μόλις
χτυπήσει το κουδούνι) εκεί ώστε οι μαθητές/τριες να μη μείνουν χωρίς φύλαξη.
1.4 Αποχώρηση μαθητών/μαθητριών
Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δε φεύγουν από το σχολείο πριν από τη λήξη των
μαθημάτων χωρίς άδεια. Η ασφαλής αποχώρηση των μαθητών/τριων είναι υπόθεση όλων εκπ/κών-
μαθητών-γονέων/κηδεμόνων:
● Η αποχώρηση των μαθητών γίνεται μόνο από την κεντρική είσοδο-έξοδο της αυλής.
● Οι μαθητές/τριες οφείλουν να συμμορφώνονται με τις υποδείξεις της σχολικής τροχονόμου
και να περνούν από τη διάβαση.
● Ο/Η εφημερεύων/ουσα εκπ/κός μεριμνά για το χτύπημα του κουδουνιού και κατευθύνεται
με την τάξη του στην κεντρική είσοδο της αυλής, όπου φροντίζει για την ασφαλή έξοδο των
μαθητών/τριων από τον αύλειο χώρο.
● Η τάξη του/της εφημερεύοντα/ουσας αποχωρεί πρώτη.
● Οι εκπ/κοί που διδάσκουν την τελευταία ώρα στην κάθε αίθουσα φροντίζουν οι
μαθητές/τριες να βγουν έγκαιρα, με τάξη και ασφάλεια από την αίθουσα διδασκαλίας. Οι
εκπ/κοί βγαίνουν τελευταίοι από την αίθουσα και συνοδεύουν τους μαθητές/τριες στην
αυλή όπου σε συνεργασία με τον/την εφημερεύοντα/ουσα, για την αποφυγή συνωστισμού,
παραδίδουν τους/τις μαθητές/τριες στον/στην εκπ/κό εφημερίας. ΠAIΘΑ)ροηγείται (μετά την τάξη
του/της εφημερεύοντα/ουσας) η αποχώρηση της Α΄και της Β΄ τάξης, καθώς υπάρχουν
συνοδοί που παραλαμβάνουν τους μαθητές/τριες.
● Ο/Η εκπ/κός που διδάσκει την τελευταία ώρα στην Α΄ τάξη συνοδεύει τους/τις
μαθητές/τριες ως την έξοδο και βοηθάει τον/την εκπ/κό εφημερίας στην αποχώρηση των
μαθητών/τριων της Α΄ τάξης.
● Οι μαθητές/τριες οφείλουν να ακούν τις υποδείξεις του/της εφημερεύοντα/ουσας εκπ/κού
και να βγαίνουν από την έξοδο της αυλής με τάξη και με τη σειρά που τους υποδεικνύεται.
● Για τη αποφυγή συνωστισμού και πιθανών τραυματισμών οι μαθητές/τριες που έχουν
ποδήλατο περιμένουν σε χώρο που θα τους υποδειχθεί από τον/την εφημερεύοντα/ουσα
εκπ/κό και αποχωρούν όταν θα τους δοθεί η άδεια.
7
● Οι μαθητές/τριες που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους περιμένουν στο
σημείο που τους υποδεικνύεται από τον/την εφημερεύοντα/ουσα εκπ/κό τον
γονέα/κηδεμόνα τους και δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο μόνοι/ες τους.
● Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των
μαθητών/τριών και παραμένουν έξω από την κεντρική είσοδο του σχολείου, χωρίς να
παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης.
● Οι γονείς/κηδεμόνες παραλαμβάνουν τους μαθητές/τριες μόνο από την κεντρική έξοδο.
1.5 Αποχώρηση σε περιπτώσεις δυσμενών συνθηκών
Υπάρχει περίπτωση και εφόσον δοθεί εντολή εκ των άνωθεν να αλλάξει η ώρα της αποχώρησης
των μαθητών/τριων. Στην περίπτωση αυτή ενημερώνονται οι γονείς/κηδεμόνες από τη Δ/νση του
σχολείου μέσω του myschool και από τον/την εκπ/κό που διδάσκει εκείνη την ώρα στην τάξη
τηλεφωνικώς στο τηλέφωνο για κλήση σε περίπτωση ανάγκης που έχει δηλωθεί από τον
γονέα/κηδεμόνα. Σε περιπτώσεις δυσμενών συνθηκών δύναται να τροποποιηθεί ο τρόπος
αποχώρησης των μαθητών/τριων. Οι μαθητές/τριες περιμένουν εντός της αίθουσας διδασκαλίας με
τον/την εκπ/κό που διδάσκει την τελευταία ώρα στην τάξη, ο/η οποίος/α μεριμνά για την ασφαλή
έξοδο των μαθητών/τριών από την αίθουσα διδασκαλίας και συνεργάζεται, με τον/την
εφημερεύοντα/ουσα εκπ/κό για την αποφυγή συνωστισμού στον διάδρομο και στην έξοδο του
σχολικού κτιρίου. Για την αποφυγή συνωστισμού στην έξοδο του σχολικού κτιρίου οι συνοδοί
γονείς/κηδεμόνες παραλαμβάνουν τους/τις μαθητές/τριες από την έξοδο του σχολικού κτιρίου με τη
σειρά που θα τους υποδειχθεί από τον/την εκπ/κό εφημερίας. Οι εκπ/κοί που διδάσκουν εκείνη την
ώρα βοηθούν και επιβλέπουν την ασφαλή παράδοση των μαθητών/τριών στους συνοδούς.
1.6 Πρόωρη αποχώρηση μαθητών
Η πρόωρη αποχώρηση των μαθητών/τριών είναι δυνατή μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις (π.χ.
σοβαροί οικογενειακοί λόγοι, ασθένεια κ.λπ.) και βάσει νόμου δεν επιτρέπεται χωρίς συνοδεία που
εξασφαλίζεται από τον γονέα/κηδεμόνα. Ο/Η συνοδός θα πρέπει να υπογράψει Υπεύθυνη Δήλωση
Ν. 1599/1986, οπότε θα πρέπει να έχει μαζί του/της τα στοιχεία της ταυτότητάς του ή του
διαβατηρίου του. Η υπεύθυνη δήλωση δύναται να εκδοθεί από τους συνοδούς μέσω gov.gr
σύμφωνα με τις υποδείξεις που υπάρχουν αναρτημένες στο σχολικό ιστολόγιο και να αποσταλεί
στο email του σχολείου. Η προγραμματισμένη πρόωρη αποχώρηση των μαθητών/τριων κατόπιν
επιθυμίας του γονέα/κηδεμόνα για εξαιρετικά σοβαρούς λόγους γίνεται σε ώρα διαλείμματος, για
να μη διαταράσσεται η εύρυθμη λειτουργία της τάξης. Ο γονέας/κηδεμόνας οφείλει να
επικοινωνήσει τηλεφωνικώς, έγκαιρα και εκ των προτέρων με το σχολείο, ώστε να διευθετηθούν
όλα τα σχετικά ζητήματα της πρόωρης αποχώρησης χωρίς να διαταραχθεί η εύρυθμη λειτουργία
του σχολείου. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού
ωραρίου λόγω ασθενείας του/της μαθητή/τριας, ο/η μαθητής/τρια απομακρύνεται από την αίθουσα
διδασκαλίας με τη βοήθεια διαθέσιμου εκπαιδευτικού (εκπ/κού που έχει κενό εκείνη την ώρα) και
περιμένει στο σημείο που θα του υποδείξει ο εν λόγω εκπ/κός ο/η οποίος/α είναι πλέον υπεύθυνος
για την εποπτεία του. Ο/Η εκπ/κός που έχει αναλάβει την εποπτεία του μαθητή ενημερώνει τον
γονέα/κηδεμόνα στο τηλέφωνο για κλήση σε περίπτωση ανάγκης που έχει δηλώσει. Βάσει νόμου ο
γονέας/κηδεμόνας πρέπει να φροντίσει να εξασφαλίσει την έγκαιρη αποχώρηση με συνοδεία
του/της μαθητή/τριας. Ο/Η συνοδός θα πρέπει να υπογράψει υπεύθυνη δήλωση της πρόωρης
αποχώρησης που παρέχεται από τον/την εκπ/κό που έχει την εποπτεία του/της εν λόγω
μαθητή/τριας. Αν η κλήση στο τηλέφωνο έκτακτης ανάγκης δεν απαντηθεί, γίνεται από τον/την
εκπ/κό προσπάθεια επικοινωνίας στα υπόλοιπα τηλέφωνα και παράλληλα το σχολείο ενημερώνει
μέσω του myschool τους γονείς/κηδεμόνες. Σε περιπτώσεις που ο γονέας/κηδεμόνας παραμελήσει
να παραλάβει τον/την μαθητή/τρια το γεγονός καταγράφεται στο ΗΣΖ και γίνονται συστάσεις από
τη Δ/νση του σχολείου. Αν το φαινόμενο επαναλαμβάνεται, ακολουθείται από το σχολείο η
ανάλογη διαδικασία.
2. Συμπεριφορά μαθητών/τριών - Παιδαγωγικός έλεγχος
Οι μαθητές/μαθήτριες οφείλουν:
8
● Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης, συμμετέχουν ενεργά
στην καθημερινή εκπαιδευτική διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα,
σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/συμμαθητριών για μάθηση.
● Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και ζητούν τη βοήθειά τους (στον/στην
εκπαιδευτικό που διδάσκει στην τάξη κατά τη διάρκεια της διδακτικής ώρας και στον/στην
εκπ/κό που εφημερεύει κατά τη διάρκεια του διαλείμματος) για κάθε πρόβλημα που τους
απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή και πρόοδό τους.
● Προσέχουν και διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους του Σχολείου. Ταυτόχρονα
ενδιαφέρονται για το σχολικό κτίριο και την υλική περιουσία του. Δεν προκαλούν ζημιές,
φθορές ή ξοδεύουν αλόγιστα τα υλικά. Επίσης, δεν καταστρέφουν τα σχολικά βιβλία που
παρέχονται δωρεάν από την πολιτεία.
● Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή
ψυχολογική). Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας
διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:
1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.
2. Απευθύνονται στον αντίστοιχο εκπαιδευτικό (στον/στην εκπαιδευτικό που διδάσκει
στην τάξη κατά τη διάρκεια της διδακτικής ώρας και στον/στην εκπ/κό που εφημερεύει κατά τη
διάρκεια του διαλείμματος)
● Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και
σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα.
● Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας και η
ανακύκλωση υλικών.
● Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Σχολείου
ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και
ευπρέπεια.
● Επικοινωνούν, όταν υπάρχει ανάγκη, με τους γονείς τους, μέσω των τηλεφώνων του
Σχολείου, αφού ζητήσουν άδεια. Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούν εντός
των σχολικών χώρων – κτιρίων και υπαίθριων χώρων κινητό τηλέφωνο ή άλλη ηλεκτρονική
συσκευή που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου, για συνομιλία,
βιντεοσκόπηση ή οποιαδήποτε άλλη χρήση. Στην παραπάνω απαγόρευση δεν εμπίπτει η
χρήση ιατρικών εφαρμογών μέσω κινητού τηλεφώνου ή άλλων συσκευών, αποκλειστικά
και μόνο κατόπιν σχετικής ιατρικής γνωμάτευσης, η οποία θα πρέπει να έχει προσκομιστεί
εκ των προτέρων στο σχολείο. Ο/Η μαθητής/τρια μπορεί να έχει το κινητό τηλέφωνο εκτός
λειτουργίας και μέσα στην τσάντα του προκειμένου να το χρησιμοποιήσει μετά το πέρας
των μαθημάτων. Στην περίπτωση που διαπιστωθεί η ύπαρξη εκτός τσάντας τέτοιου είδους
συσκευών, η συσκευή παραδίδεται στη Διεύθυνση του σχολείου, επιστρέφεται μετά το
πέρας των μαθημάτων και ενημερώνονται σχετικά οι γονείς/κηδεμόνες.
● Κινητό ή άλλη συσκευή καταγραφής ήχου και εικόνας δεν επιτρέπεται να έχουν μαζί τους
οι μαθητές ούτε κατά τις εκπαιδευτικές εκδρομές. Εξαίρεση αποτελούν οι πολυήμερες
εκδρομές κατά τις οποίες δεν επιτρέπεται να βιντεοσκοπήσουν ή να ηχογραφήσουν
συμμαθητές/τριές τους ή εκπαιδευτικούς ή τρίτους. Θα το έχουν μαζί τους μόνο για την
επικοινωνία με τους γονείς/κηδεμόνες σε περίπτωση ανάγκης ή στις καθορισμένες από το
πρόγραμμα της εκδρομής ώρες.
● Κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικών εκδρομών ακολουθούν τις οδηγίες του/της υπεύθυνου/ης
εκπαιδευτικού, των χώρων που επισκέπτονται, καθώς και τρίτα άτομα που είναι υπεύθυνα
για τους χώρους αυτούς. Δεν προκαλούν φθορές ούτε απορρίμματα.
Αποκλίσεις των μαθητών/τριών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου,
τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό
στον/στην εκπαιδευτικό, στον/ στην συμμαθητή/τρια, στη σχολική περιουσία, θεωρούνται σχολικά
παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα αντιμετωπίζονται από το σχολείο σύμφωνα με την
ισχύουσα νομοθεσία και με γνώμονα την αρχή ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των
φαινομένων είναι η τελευταία επιλογή, χωρίς όμως να αποκλείεται η εφαρμογή των κάθε φορά
ισχυόντων παιδαγωγικών μέτρων. Τα θέματα αποκλίνουσας συμπεριφοράς των μαθητών/τριών στο
σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τη Διευθύντρια
9
της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών και τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης
Παιδαγωγικής Ευθύνης, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή
τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή
του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων των μαθητών/τριών. Σε περιπτώσεις
αποκλίσεων συμπεριφοράς ακολουθείται το εξής πρωτόκολλο:
1. Συζήτηση των εμπλεκομένων με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης ή και τον/την εκπ/κό
εφημερίας (αν το επεισόδιο έχει σημειωθεί στο διάλειμμα).
2. Αν δε λυθεί το ζήτημα ή επαναλαμβάνεται καλούνται οι γονείς/κηδεμόνες από τον/την εκπ/
κό της τάξης των εμπλεκομένων μαθητών στο σχολείο για να βρεθεί λύση στο πρόβλημα.
3. Αν δε λυθεί το ζήτημα ή επαναλαμβάνεται συστηματικά ακολουθεί συζήτηση όλων των
παραπάνω με τη Δ/ντρια του Σχολείου.
4. Αν δε λυθεί το ζήτημα ή επαναλαμβάνεται τίθεται το θέμα σε συνεδρίαση του Συλλόγου
Διδασκόντων για την λήψη αποφάσεων σχετικά με τα παιδαγωγικά μέτρα που πρέπει να
ληφθούν.
5. Αν δε λυθεί το ζήτημα ή επαναλαμβάνεται αναφέρεται το ζήτημα στη Σύμβουλο
Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης.
3. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού
H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης
ή και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού.
Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή
της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με φορείς, η συνεργασία του σχολείου με την
οικογένεια. Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών/μαθητριών στο Σχολείο
αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του/της εκπαιδευτικού της τάξης, της Δ/νσης του Σχολείου,
του Συλλόγου Διδασκόντων/Διδασκουσών και της Συμβούλου Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής
Ευθύνης, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους. Σε κάθε
περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού
της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Υπεύθυνοι του Σχολείου για τη διαχείριση
περιστατικών ενδοσχολικής βίας/εκφοβισμού είναι η Δ/νση του Σχολείου και μία εκπ/κός. Οι
μαθητές/τριες και οι γονείς/κηδεμόνες που θα αντιληφθούν κάποιο τέτοιο περιστατικό οφείλουν να
ενημερώσουν έγκαιρα έναν από τους δύο. Το περιστατικό αξιολογείται και αν θεωρηθεί
περιστατικό ενδοσχολικής βίας καταγράφεται στο Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής και ακολουθείται η
διαδικασία:
1. ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων των εμπλεκομένων μαθητών/τριών. Οι γονείς/
κηδεμόνες οφείλουν να συνεργαστούν με το Σχολείο για τη εξάλειψη του φαινομένου.
2. συζήτηση στον Σύλλογο Διδασκόντων και λήψη αποφάσεων σχετικά με την αντιμετώπισή
του (αν το προηγούμενο βήμα δεν αποβεί αποτελεσματικό).
3. συζήτηση με τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης (αν το προηγούμενο βήμα
δεν αποβεί αποτελεσματικό).
4. ενημέρωση της σχετικής Ομάδας της Δράσης της Α/θμιας Εκπ/σης Καβάλας, αν τα
προηγούμενα βήματα δε φέρουν κάποιο αποτέλεσμα.
Σύμφωνα με τον νόμο 5029/2023- ΦΕΚ 55/Α/10-3-2023 για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής
βίας και του εκφοβισμού έχει δημιουργηθεί ειδική ψηφιακή πλατφόρμα για υποβολή καταγγελιών
https://stop-bullying.gov.gr/, στην οποία πρόσβαση έχουν μαθητές και γονείς και όσοι έχουν την
επιμέλεια μαθητών/τριών, οι οποίοι δύνανται να υποβάλλουν αναφορές.
4. Σχολικές Εκδηλώσεις - Δραστηριότητες
Το σχολείο οργανώνει μία σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων που στόχο έχουν τη σύνδεση
σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/τριών,
την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα. Οι
ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά
προγράμματα γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνη των ίδιων των μαθητών/τριών, επειδή με
τον τρόπο αυτό αισθάνονται υπεύθυνοι/ες, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα
ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.
10
● Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία οι σχολικές εκδηλώσεις και οι δραστηριότητες με τη
συμμετοχή προσώπων ή φορέων πρέπει:
1. να έχουν ενταχθεί στον ετήσιο ή τριμηνιαίο σχολικό προγραμματισμό και να πάρουν
έγκριση από τον Σύλλογο Διδασκόντων στην οποία ορίζονται ο χρόνος, ο τόπος, το
περιεχόμενο των σχολικών εκδηλώσεων και το ποιες τάξεις θα συμμετέχουν.
Εφόσον οι σχολικές εκδηλώσεις είναι η ευκαιρία οι μαθητές/τριες να διαδώσουν
στην τοπική κοινωνία τα αποτελέσματα της δουλειάς τους, αποκομίζοντας όλα
εκείνα τα σημαντικά παιδαγωγικά οφέλη που απορρέουν από μία τέτοια συμμετοχή,
συνυπολογίζοντας και την ανάγκη της καλλιέργειας του διαπολιτισμικού
γραμματισμού και της συμπερίληψης λόγω της πολυπολιτισμικής ταυτότητας του
μαθητικού δυναμικού, συνίσταται η συμμετοχή όλων των τάξεων σε όλες τις
σχολικές εορτές.
2. να είναι σύμφωνες με τα κριτήρια που ορίζονται από το ΥΠAIΘΑ.
● Όσον αφορά τις σχολικές εκδρομές, η επιτήρηση των μαθητών της κάθε τάξης ανατίθεται
σε συγκεκριμένο/ους εκπαιδευτικό/ους, οι οποίοι και είναι συνολικά υπεύθυνοι για αυτούς
(επιτήρηση, ασφάλεια μαθητών, διαχείριση συμπεριφοράς κ.λπ.) καθ΄όλη τη διάρκειά τους,
ακόμα και αν στην εκδρομή υπάρχουν συνοδοί γονείς/κηδεμόνες, οι οποίοι θα πρέπει να
λειτουργούν υποστηρικτικά, να ακολουθούν τις οδηγίες των εκπ/κών και να είναι συνεπείς.
● Υπεύθυνοι για την επιτήρηση των μαθητών καθ΄όλη τη διάρκεια των σχολικών
εκδηλώσεων (εκκλησιασμός, εορταστικές εκδηλώσεις, ενδοσχολικές & εξωσχολικές
δράσεις, παρελάσεις κ.λπ.) είναι οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί των τάξεων ή αυτοί που θα
έχουν οριστεί από σχετική απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων. Όσον αφορά τις δράσεις
προετοιμασίας αυτών των εκδηλώσεων υπεύθυνοι επιτήρησης των μαθητών είναι οι
εκπαιδευτικοί που διδάσκουν εκείνη την ώρα στην τάξη σύμφωνα με το ωρολόγιο
πρόγραμμα.
● Οι γονείς/ κηδεμόνες που παρακολουθούν κάποια εκδήλωση του σχολείου ή συμμετέχουν
σε κάποια εκδήλωση, παρακαλούνται να εστιάζουν στη φωτογράφιση/ βιντεοσκόπηση μόνο
των δικών τους παιδιών.
5. Συνεργασία Σχολείου - Οικογένειας - Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων
Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Σχολείου μας και του κλίματος που
δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των
μαθητών/μαθητριών και με τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο
σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον
εκπαιδευτικό. Το σχολείο βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την οικογένεια του/της
μαθητή/τριας, με τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων και φορείς, των οποίων όμως ο ρόλος είναι
διακριτός.
Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στα Δημοτικά Σχολεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται
από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος/η οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και τις
καταχωρίζει στο myschool. Το Σχολείο ενημερώνει καθημερινά τους γονείς/κηδεμόνες για την
απουσία μαθητή/μαθήτριας. Την ουσιαστική, αλλά και την τυπική, ευθύνη απέναντι στο σχολείο
και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/ κηδεμόνες τους. Η
ελλιπής φοίτηση, και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την
πρόοδο των μαθητών/τριών. Σε περίπτωση προγραμματισμένης απουσίας του/της μαθητή/τριας οι
γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να προσκομίσουν εκ των προτέρων Υπεύθυνη Δήλωση για τον λόγο
της απουσίας. Σε περίπτωση έκτακτης απουσίας (π.χ. για λόγους υγείας) οι γονείς/κηδεμόνες
οφείλουν να ενημερώσουν έγκαιρα το Σχολείο. Σε περιπτώσεις συστηματικής απουσίας το Σχολείο
αναζητά τους γονείς/κηδεμόνες, οι οποίοι οφείλουν να συνεργαστούν για την επίλυση του θέματος.
Αν δεν υπάρξει συνεργασία ή δεν είναι εφικτή η επικοινωνία, τότε ακολουθείται από το Σχολείο η
νόμιμη διαδικασία.
Όσον αφορά στη συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και στις
αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου
Υγείας για τους μαθητές των τάξεων Α', και Δ' σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο. Αν κατά τη διάρκεια
του σχολικού έτους παρουσιαστεί κάποια μεταβολή της κατάστασης της υγείας του/της
μαθητή/τριας οποιασδήποτε τάξης ή των παραγόντων κινδύνου, οι οποίοι απαιτούν απαλλαγή
11
του/της από το μάθημα της Γυμναστικής, οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να προσκομίσουν στο
σχολείο επικαιροποιημένο Ατομικό Δελτίο Μαθητή (ΑΔΥΜ). Η αποστολή των ΑΔΥΜ μπορεί να
γίνει και ηλεκτρονικά στο email του σχολείου.
Επιπλέον, κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο/η
μαθητή/τρια, ο πρώτος που ενημερώνεται σχετικά είναι ο γονέας/κηδεμόνας/ ασκών την επιμέλεια,
ο οποίος θα πρέπει να συνεργαστεί με το σχολείο. Για οποιοδήποτε θέμα προκύψει σχετικά με τη
φοίτηση των μαθητών ή για οποιοδήποτε αίτημα οι γονείς/ κηδεμόνες επικοινωνούν με τον/ την
εκπαιδευτικό της τάξης. Αν δεν επιλυθεί το ζήτημα απευθύνονται στη Δ/νση του σχολείου. Αν και
πάλι δεν επιλυθεί το ζήτημά τους μπορούν να απευθυνθούν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Καβάλας.
Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς
προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων (βάσει της κείμενης νομοθεσίας εκτός
διδακτικού ωραρίου και εντός εργασιακού ωραρίου των εκπαιδευτικών):
-Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν
στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
-Μια φορά τουλάχιστον τον μήνα, εντός του πρώτου δεκαπενθήμερου κάθε μήνα, σε
προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν
στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών εκτός διδακτικού ωραρίου και εντός του
εργασιακού ωραρίου των εκπ/κών. Η συγκεκριμένη ημέρα δύναται να αλλάζει από μήνα σε μήνα.
Τηλεφωνικά οι γονείς/κηδεμόνες μπορούν να ενημερώνονται σε συγκεκριμένες ώρες και ημέρες
που κοινοποιούνται από τους εκπ/κούς και το σχολείο.
-Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση
κατόπιν συνεννόησης με τη Δ/νση του σχολείου.
-Κατά την επίδοση του Ελέγχου προόδου ανά τρίμηνο.
Η τήρηση της διαδικασίας και των ωρών και ημερών επικοινωνίας με τους εκπαιδευτικούς και
τη Δ/νση του Σχολείου συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Η είσοδος
των γονέων/κηδεμόνων στον σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες
συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων και σε κάθε περίπτωση μετά την αποχώρηση των
μαθητών στη 13:15. Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας
τους, και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το σχολείο να έχει τα
ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή
ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών,
για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ.. Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει
τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του σχολείου, εφόσον υπάρχει, και να ενημερώνονται
υπεύθυνα και γρήγορα. Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή
πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι σε επικείμενες έκτακτες
περιπτώσεις. Το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί επικοινωνούν με τους γονείς/κηδεμόνες μέσω του
myschool, αλλά και τηλεφωνικά. Σε περίπτωση που οι γονείς/κηδεμόνες χρειάζονται κάποια
βεβαίωση ή θέλουν να μιλήσουν με τη Δ/νση του σχολείου ή με κάποιον/α εκπ/κό, θα πρέπει πρώτα
να έχουν επικοινωνήσει τηλεφωνικά με το σχολείο, να ενημερώσουν για το αίτημά τους και εφόσον
είναι απαραίτητη η δια ζώσης επίσκεψή τους στον σχολικό χώρο, να έρθουν στο σχολείο την ώρα
και ημέρα που θα προσυμφωνηθεί. Συγκεκριμένα όσον αφορά τις βεβαιώσεις φοίτησης αυτές
εκδίδονται από τους ίδιους τους γονείς/κηδεμόνες μέσω του gov.gr. Επιπλέον, δίνεται πλέον η
δυνατότητα στους γονείς/κηδεμόνες να ενημερώνονται ηλεκτρονικά για τις απουσίες,τη
βαθμολογία των μαθητών/τριών και ανακοινώσεις που αφορούν την σχολική μονάδα μέσω της
ηλεκτρονικής εφαρμογής «e Parents» (https://eschools.minedu.gov.gr/) Η πλατφόρμα θα δώσει
στον/στην πολίτη-κηδεμόνα ένα ζωντανό και μόνιμο δίαυλο επικοινωνίας με το σχολείο, μέσω του
οποίου ο/η κηδεμόνας θα αλληλεπιδρά με την σχολική μονάδα. Οι διαθέσιμες υπηρεσίες που
περιλαμβάνονται στην πρώτη έκδοση του υποσυστήματος «e-Parents», οργανωμένες ανά ρόλο
χρήστη, είναι οι εξής: Ανακοινώσεις και Ειδοποιήσεις Σχολικής Μονάδας, Απουσίες Μαθητή,
Βαθμολογίες Μαθητή. Το Σχολείο θα ειδοποιήσει σχετικά τους γονείς/κηδεμόνες όταν αυτή η
λειτουργία θα τεθεί σε εφαρμογή.
Συνοπτικά οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν να:
12
● φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να
ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του ή προγραμματισμένης-δικαιολογημένης
αργοπορημένης προσέλευσης, σύμφωνα με όσα προαναφέρονται στον εν λόγω κανονισμό.
● παρακολουθούν το email τους και το σχολικό ιστολόγιο και διαβάζουν προσεκτικά όλες τις
έντυπες ανακοινώσεις που μεταφέρουν τα παιδιά, ώστε να ενημερώνονται έγκαιρα για
θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
● συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο, αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων, με
τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους
μαθητές/μαθήτριες. Επικοινωνούν τακτικά με τους/τις εκπ/κούς της τάξης τις
προγραμματισμένες ώρες και μέρες επικοινωνίας για να ενημερωθούν για την πρόοδο των
παιδιών τους.
● ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό
θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους - θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες
ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης - τα οποία μπορούν να
επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή
του σχολείου.
● να μεριμνούν σε συνεργασία με τα παιδιά τους ώστε να υπάρχουν καθημερινά στη τσάντα
όλα τα απαραίτητα ανάλογα με το πρόγραμμα της ημέρας (βιβλία, τετράδια, κολατσιό
κ.λπ.).
● ενημερώνονται από το σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους
και συνεργάζονται με το σχολείο για την εξάλειψή της. Η στενή συνεργασία σχολείου-
γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.
● να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, και να ενημερώνουν άμεσα τους
εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το σχολείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και
τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή
και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την
παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ..
● να τηρούν τις προκαθορισμένες ώρες και ημέρες επικοινωνίας με τον/την εκπ/κό της τάξης.
● πρώτα να επικοινωνούν τηλεφωνικά με το σχολείο σε περίπτωση που χρειάζονται κάποια
βεβαίωση ή θέλουν να μιλήσουν με τη Δ/νση του σχολείου ή με κάποιον/α εκπ/κό.
Ενημερώνουν για το αίτημά τους και εφόσον είναι απαραίτητη η δια ζώσης επίσκεψή τους
στον σχολικό χώρο, θα έρθουν στο σχολείο την ώρα και ημέρα που θα προσυμφωνηθεί.
Συγκεκριμένα όσον αφορά τις βεβαιώσεις φοίτησης αυτές εκδίδονται από τους ίδιους τους
γονείς/κηδεμόνες μέσω του gov.gr.
● απευθύνονται πρώτα στο σχολείο για οποιοδήποτε πρόβλημα, δυσκολία αντιμετωπίσουν
και συγκεκριμένα στον/στην εκπ/κό της τάξης, ο οποίος/α είναι υπεύθυνος/η και αρμόδιος.
Αν ο/η εκπ/κός κρίνει ότι είναι απαραίτητο ενημερώνει σχετικά τη Δ/νση του σχολείου.
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο
Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε
αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο
μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των
γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με την Δ/ντρια, τον Σύλλογο Διδασκόντων
του σχολείου, αλλά και με τον Πρόεδρο/την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου. Σε κάθε
σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Σύλλογος
Διδασκόντων, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων και ο εκπρόσωπος
της τοπικής αυτοδιοίκησης. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση
της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συλλογικά και
προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στον τρόπο οργάνωσης και
λειτουργίας της διαδικασίας της σίτισης, στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη
ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής.
Το Σχολείο καλεί τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων και το Σχολικό Συμβούλιο για τον
προγραμματισμό κοινών δράσεων προς όφελος των μαθητών/τριών. Σε κάθε περίπτωση στο
πλαίσιο της αγαστής συνεργασίας και για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, ο Σύλλογος
13
Γονέων/ Κηδεμόνων οφείλει να ενημερώνει εκ των προτέρων το Σχολείο για τις ενέργειες που
προτίθεται να κάνει, ώστε να υπάρξει ο σωστός προγραμματισμός.
6. Ποιότητα του σχολικού χώρου
Ένας από τους στόχους του σχολείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους/στις
μαθητές/τριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαρά και συντηρημένα κτίρια -
αίθουσες, εργαστήρια, παραρτήματα, ο αύλειος χώρος - διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο
μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του/τις μαθητή/τριας. Φθορές, ζημιές και
κακή χρήση της περιουσίας του σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και
οδηγούν στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Στις περιπτώσεις εκείνες, όπου
αποδεδειγμένα η φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων
αυτών, καθώς και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών, αποδίδεται σε
συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια, ο/η τελευταίος/α ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη
αποκατάστασης βαρύνει τον γονέα/κηδεμόνα του/της ή τον/την ίδιο/ίδια, αν είναι ενήλικος/η.
Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας καλεί τον γονέα/κηδεμόνα/ασκούντα την
επιμέλεια στον οποίο αποδεδειγμένα αποδίδεται η ζημία και του ζητάει να την αποκαταστήσει,
μέσα σε προθεσμία πέντε (5) ημερών. Στην περίπτωση που δηλώσουν ότι δεν προτίθενται να
αποκαταστήσουν τη ζημία, τότε η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας το γνωστοποιεί στον οικείο
Δήμο ή στη Σχολική Επιτροπή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 28 του ν. 5056/2023. Ο
Δήμος ή η Σχολική Επιτροπή οφείλει να ζητήσει και να λάβει τρεις (3) προσφορές για την
αποκατάσταση της ζημίας και να διαλέξει την πιο οικονομική, συντάσσοντας προς τούτο σχετικό
πρακτικό. Αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες στη σχολική μονάδα, τότε ο οικείος Δήμος ή η Σχολική
Επιτροπή που επιβαρύνθηκε με τη σχετική δαπάνη καλείται να αποστείλει το αποδεικτικό
εξόφλησης είτε στον/στην ενήλικο/η μαθητή/τρια ή στους γονείς/κηδεμόνες του/της. Τους καλεί
εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών να καταβάλουν το ποσό σε συγκεκριμένο λογαριασμό του
Δήμου ή της Σχολικής Επιτροπής και γνωστοποιώντας τους, ταυτόχρονα, ότι σε περίπτωση μη
καταβολής του θα υπάρξει σχετική βεβαίωση οφειλής από την αρμόδια οικονομική υπηρεσία του
Δήμου και είσπραξή της, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ν. 4978/2022. Σε περίπτωση άρνησης, η
σχετική δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της.
Η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων μας. Όλοι (εκπ/κοί,
μαθητές, γονείς) οφείλουν αν υποπέσει στην αντίληψή τους κάποια φθορά να ενημερώσουν τη
Δ/νση του Σχολείου. Κάθε καταστροφή, εκτός από τη ζημιά και τη δυσκολία αποκατάστασης,
υποβαθμίζει τον χώρο του Σχολείου και ενδεχομένως να δυσχεραίνει την εύρυθμη λειτουργία του ή
και να αποτελεί κίνδυνο για την ασφάλεια των μαθητών/τριών και της Σχολικής Μονάδας. Σε
περιπτώσεις μαθητών που κατ’ εξακολούθηση προκαλούν ζημιές και δε συμμορφώνονται με τους
κανονισμούς σωστής συμπεριφοράς οφείλουν οι γονείς/κηδεμόνες τους να συνεργαστούν με το
Σχολείο για την εξάλειψη του φαινομένου. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να χρησιμοποιούν τους
χώρους του Σχολείου και την υλικοτεχνική υποδομή σύμφωνα με τους προβλεπόμενους τρόπους,
να επιβλέπουν τους μαθητές των οποίων την ευθύνη έχουν εκείνη τη στιγμή ως προς αυτό και να
ενημερώνουν τη Δ/νση του Σχολείου για τυχόν φθορές. Όλοι (εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς/
κηδεμόνες) φροντίζουν να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Συγκεκριμένα οι μαθητές/τριες
οφείλουν να προσέχουν τις εγκαταστάσεις, τα έπιπλα, την υλικοτεχνική υποδομή, το αθλητικό
υλικό και λοιπό υλικό που ανήκουν στο Σχολείο.
Ασφάλεια μαθητών.
Οι όποιες επιδιορθώσεις των κτιριακών και λοιπών υποδομών για τη βελτίωση των συνθηκών
υγιεινής στο χώρο των σχολείων, υλοποιούνται μετά το πέρας του ολοήμερου προγράμματος και
γενικότερα όταν απουσιάζουν οι μαθητές από τους χώρους του σχολείου.
7. Ανατροφοδότηση - προτάσεις βελτίωσης
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα
προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας,
έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των
συνθηκών λειτουργίας του σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών
οργάνων τις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από τους/τις
14
μαθητές/τριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες/ασκούντες την επιμέλεια, με
αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και
εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω
στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας,
αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον/τη Διευθυντή/ντρια-προϊστάμενο/η του σχολείου και
τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, καθώς και από τον/τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής
Ευθύνης, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε
πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας. Ο Εσωτερικός Κανονισμός
Λειτουργίας ισχύει μέχρι την έγκριση νεότερου.
17 Οκτωβρίου 2024
Η Διευθύντρια της Σχολικής Μονάδας
ΓΕΝΝΗΣΑΡΙΩΤΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
Εγκρίνεται
Σύμβουλος Εκπαίδευσης
(η οποία έχει την παιδαγωγική ευθύνη του
σχολείου)
ΒΟΥΛΓΑΡΙΔΟΥ ΟΛΓΑ
Διευθύντρια Εκπαίδευσης
ΓΑΪΤΑΝΙΔΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑ